Schijf Van Vijf

Richtlijnen Gezonde Voeding 2015

‘Gezond oud worden. Een nobel streven voor menig Nederlander. Als we daar toch eens een handboek voor hadden.’ Ik kan mij goed voorstellen dat deze gedachten de basis zijn geweest voor de in 1986 geïntroduceerde ‘Schijf van Vijf’. Wie kent hem niet en wie is er niet groot mee geworden? Als een geschenk uit de hemel kwam de toenmalige Voedingsraad met hapklare brokken. Het motto was: ‘Eet veel groente, fruit, vlees, vis, brood en andere graanproducten en drink melk en o ja, vergeet ook de vetten niet – niet te veel vetten, maar je hebt ze wel elke dag nodig!’ Nou weten wij allemaal wel dat dit advies achterhaald is. Inmiddels zijn wij zo’n dertig jaar aan onderzoek verder en is gebleken dat het beter is om niet dagelijks uit elk vakje van de schijf te eten. Maar los daarvan, op zich was dit advies natuurlijk goud waard! Eindelijk hadden alle moeders een stok om mee te slaan. Eindelijk hadden alle vrouwen een gedegen en onderbouwd argument. Eindelijk hadden alle mannen…. Uhhhm ja…. het was 1986 hè, toen hadden de mannen nog niet zoveel te zoeken in de keuken. Maar goed, de mannen moesten toen niet alleen van hun vrouw maar ook van de Voedingsraad aan de groenten en aan het fruit! Een enorme stap in de goede richting zou ik zeggen: zegt het voort en eet gezond!

Gezonde voeding anno 2015

Vorige week woensdag presenteerde de Gezondheidsraad de ‘Richtlijnen Goede Voeding 2015’. Dus: Schijf van Vijf in de vuilnisbak en Richtlijnen Goede Voeding op het aanrecht. In een door voedsel gedreven gezin als het mijne was dit natuurlijk het gesprek van de dag. Iedereen was gespannen want WAT moesten wij in onze voeding veranderen om gezond oud te kunnen worden? Ten eerste: drink meer water en thee. Goed punt, gaan we doen. Ten tweede: Eet 200 gram groenten, 200 gram fruit, 90 gram volkorenbrood en twee porties zuivel per dag. Gebruik weinig zout, zoveel mogelijk volkorenvarianten en zo min mogelijk suikerhoudende producten. Check! Dat deden we allemaal al dus dat was simpel. Bij het derde punt begon het moeilijk te worden: Eet één keer per week vis en beperk de inname van rood vlees. Manlief is tegen! Hij blijft een carnivoor en zonder vlees is de maaltijd niet compleet. En toen waren we nog niet eens bij punt vier aangekomen: Drink geen alcohol. En als het dan tóch móet, dan in ieder geval níet méér dan één glas per dag. Au!

Nieuw in de lijst was het nootjesadvies: Eet dagelijks 15 gram ongezouten noten. Manlief en kinderen waren in euforische stemming! Voordat ik er erg in had waren zij naar de supermarkt om nootjes in te slaan. Pinda’s mochten ook dus het was dubbel feest. Nu aan mij de schone taak om ze uit te leggen dat 15 gram slechts een klein handje vol is. Ik voorzie dat de Voedingsraad in de volgende versie van het Voedingsadvies de inname van noten toch iets scherper moet formuleren. Wie weet wat noten in grote hoeveelheden met de gezondheid doen?

Voor het zover is kook ik deze week nog even in lijn met de huidige Richtlijnen Gezonde Voeding. Donderdag staat er een vegetarische Prei Ricotta Lasagne met walnoten op het menu. Vrijdag kook ik Pompoenchili met zwarte bonen, want wekelijks peulvruchten is gezond. Ik zeg: Eet lekker!

Zoeken